niedziela, 26 kwietnia 2015

Automatyzacja Email Marketingu w 4 krokach



Krok pierwszy
Przeanalizuj bazę zakupową pod kątem zainteresowań swoich klientów

Nie wiem, z jakiego systemu do zarządzania bazą klientów korzystasz, ale zakładam, że zbierasz gdzieś informacje o tym, co i kiedy Twoi klienci kupują, ile płacą… Wyciągnij tę bazę, gdziekolwiek ją trzymasz (platforma sklepowa, wewnętrzny/zewnętrzny CRM), i przeanalizuj ją, starając się wyłonić występujące w niej wzorce zakupowe oraz związane z nimi profile klientów. W sklepie sportowym mogą to być ulubione dyscypliny (piłka nożna, bieganie, pływanie), a w sklepie z odzieżą – kupowane rozmiary ubrań czy ulubione style (codzienny, elegancki, sportowy). Oznacz w Excelu poszczególnych klientów („piłkarz, biegacz, pływak” czy „casual, elegant, sportowiec”).

Krok drugi
Opracuj persony i wprowadź segmenty w systemie do email marketingu

Po przeprowadzeniu czynności opisanej w kroku pierwszym powinieneś być w stanie podzielić swoich klientów na kilka do kilkunastu (raczej nie kilkadziesiąt) person, czyli archetypów wynikających z zainteresowań i zachowań zakupowych (wspomniany „piłkarz”, „biegacz” czy „pływak”). Zgodnie z tym podziałem przygotuj w swoim systemie do email marketingu (czy będzie to FreshMail, czy jakikolwiek inny, powinieneś mieć taką możliwość) stosowne segmenty, a następnie przypisz do nich klientów. Jeśli postępowałeś zgodnie z moją instrukcją, dopisałeś w bazie klientów odpowiednie oznaczenia person i teraz przeniesienie ich do utworzonej w systemie struktury segmentów powinno zająć Ci dosłownie chwilę (system rozpozna poszczególne persony po informacji przechowywanej w kolumnie z dopisanymi przez Ciebie oznaczeniami).

 Krok trzeci
Przygotuj szablon newslettera z kodem odpowiedzialnym za content dynamiczny

Content dynamiczny to ta część newslettera, która będzie dostosowywać się do odbiorców i wyświetlać różne informacje, zależnie od tego, do kogo trafi (czy będzie to piłkarz, biegacz, czy może pływak). Do przygotowania jej będziesz potrzebował wykorzystać kod oparty o warunki („if” – „then”). Jeśli nie poradzisz sobie z tym, zleć to swojemu programiście czy działowi/agencji IT – oni zrobią to bez najmniejszego problemu. Więcej informacji o treściach dynamicznych we FreshMailu znajdziesz tutaj. W każdym razie Twoim celem jest to, aby newsletter po trafieniu na przykład do wspomnianego „piłkarza”, wyświetlał treść interesującą do niego, a nie treść przeznaczoną dla „pływaka”; „pływakowi” za to wyświetlał informację przydatną dla niego, a nie tę skierowaną do „piłkarza” (czy innych person) itd.

Krok czwarty
Zaprojektuj treści skierowane do poszczególnych person

Najłatwiej będzie Ci je przygotować w formie graficznej (mogą to być na przykład banery na całą szerokość newslettera). Dlaczego? Ponieważ wówczas wystarczy, że w szablonie newslettera umieścisz odnośniki do grafik umieszczonych na serwerze i później nie będziesz musiał przy każdej wysyłce zmieniać ręcznie w edytorze każdej z nich, tylko kilkoma kliknięciami podmienisz je na serwerze po przygotowaniu ich przez grafika. Nic prostszego. Oczywiście content dynamiczny może być wysyłany także w formie tekstowej, choć wtedy, rzecz jasna, będziesz musiał wprowadzać tekst skierowany do każdego z segmentów (person) ręcznie, co też oczywiście nie powinno być problematyczne.


 źrodło: sprawny.marketing


Pozdrawiam,
Dariusz Kaczmarek



P.S.
Poznaj Sekret Zarabiania Bez Inwestowania czytaj dalej...

Brak komentarzy: