czwartek, 7 maja 2015

Wytłumaczyć MLM. Pokaż potencjał branży podczas rekrutacji!

Jakieś dziewięć na dziesięć osób, które chciałbyś zrekrótować do swojej firmy Multi-Level Marketingu, nigdy w życiu nie słyszało określenia „marketing wielopoziomowy”. A jeśli nawet, to nie odróżniają MLM od piramidy finansowej. Sprzedaż bezpośrednia natomiast kojarzy im się zwykle z akwizytorem krążącym od drzwi do drzwi i usiłującym wcisnąć ludziom odkurzacz lub zestaw garnków za kilka tysięcy złotych.
Jaki z tego wniosek? Zanim zaczniesz roztaczać cudowne wizje współpracy z konkretną firmą, wyjaśnij potencjalnemu współpracownikowi na czym polega fenomen całej branży sprzedaży bezpośredniej, pokaż mu jej ogromny potencjał i spraw, aby zrozumiał, że ma szansę stać się częścią ogromnej i prężnie działającej gałęzi handlu.

Krótka definicja branży
Sprzedaż bezpośrednia jest mocno ugruntowaną, dobrze zorganizowaną i prawnie unormowaną branżą, która dostarcza wysokiej jakości towarów zarówno w Polsce, jak i w Europie i na innych kontynentach
– dowiadujemy się ze strony internetowej Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.
Sprzedaż bezpośrednia jest dynamicznym, tętniącym życiem, szybko rozwijającym się kanałem dystrybucji towarów i usług oferowanych konsumentom.
Jej siła leży w tradycyjnej już niezależności, stawianiu klienta na pierwszym miejscu i zaangażowaniu w rozwój przedsiębiorczości na wolnych rynkach. Sprzedaż bezpośrednia zapewnia dostęp do możliwości rozwijania własnego biznesu ludziom poszukującym alternatywnych źródeł dochodu, bez konieczności inwestowania dużych sum pieniędzy.
Branża Multi-Level Marketingu jest otwarta dla wszystkich, bez względu na płeć, wiek, wykształcenie, doświadczenie czy wykonywany wcześniej zawód. To, co naprawdę ma znaczenie, to motywacja i chęć do pracy, zaangażowanie i komunikatywność. Współcześnie nie trzeba nawet wychodzić z domu, a z klientami można kontaktować się i realizować transakcje za pośrednictwem Internetu.

Trochę statystyki nie zaszkodzi…

…a wręcz pomoże rekrutowanej osobie uzmysłowić sobie z jak potężnie rozwijającą się branżą ma do czynienia. Do ludzi biznesu najbardziej przemawiają liczby, szybko więc zrozumieją, że światowy rynek warty 200 miliardów dolarów, istniejący od ponad 60 lat i zrzeszający ponad 100 milionów dystrybutorów nie może być zwykłą „ściemą” czy piramidą finansową.
Według danych Amerykańskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej i WFDSA, które zrzesza 59 stowarzyszeń z różnych krajów świata oraz europejskiego stowarzyszenia regionalnego Seldia, wartość całego światowego rynku waha się w okolicach 178 miliardów dolarów. Wiele firm MLM nie należy jednak do żadnego stowarzyszenia, dlatego faktyczną wartość rynku można oszacować nawet na 200 miliardów.
Oto największe rynki sprzedaży bezpośredniej na świecie i ich przychody:
  • Stany Zjednoczone – 32 miliardy dolarów
  • Chiny – 27 miliardów dolarów
  • Japonia – 17 miliardów dolarów
  • Korea Południowa – 14 miliardów dolarów
  • Brazylia – 14 miliardów dolarów
  • Niemcy – 8 miliardów dolarów
  • Meksyk – 8 miliardów dolarów
  • Rosja – 4 miliardy dolarów
  • Malezja – 4 miliardy dolarów
  • Francja – 3 miliardy dolarów.
Polski rynek sprzedaży bezpośredniej generuje roczne obroty na poziomie 2,775 miliardów złotych.

Stosunkowo niewielki udział sprzedaży bezpośredniej na rodzimym rynku w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi lub Japonią pokazuje, że taka forma sprzedaży ma w sobie ogromny potencjał i będzie się nadal dynamicznie rozwijać.

O sprzedawcach słów kilka

Na całym świecie sprzedażą bezpośrednią zajmuje się ponad 100 milionów osób. Najwięcej oczywiście w Stanach Zjednoczonych – 16,8 miliona. Inne rynki o dużej liczbie dystrybutorów firm sprzedaży bezpośredniej to Tajlandia (11 milionów), Indonezja (10 milionów), Indie (5,7 miliona), Korea Południowa (5,5 miliona), Rosja (5 milionów), Brazylia (4,5 miliona), Malezja (4,2 miliona) i Filipiny (3,9 miliona).

W Polsce liczba sprzedawców bezpośrednich ciągle rośnie. W 2013 roku sięgnęła 900 tysięcy osób.

Zdecydowana większość z nich to kobiety, stanowiące aż 88 procent dystrybutorów w tym kanale sprzedaży w Polsce. Według danych PSSB 85 procent sprzedawców bezpośrednich traktuje to zajęcie jako dodatkowe źródło dochodów. Największymi zaletami takiego systemu pracy jest elastyczność, ruchomy czas pracy i praktycznie nieograniczona możliwość zarobków, która zależy od własnego wkładu pracy i zaangażowania.
W Polsce sprzedawcy bezpośredni są działającymi na własny rachunek niezależnymi przedsiębiorcami. Ich wynagrodzenie stanowi prowizja od sprzedaży lub rabat na zakup produktów. Dystrybutorzy sami płacą należne podatki i pokrywają koszty, np. dojazdu do klienta. W przypadku firm marketingu wielopoziomowego istnieje możliwość uzyskania tak zwanego pasywnego dochodu, czyli premii od obrotu osób w strukturze danego lidera. W takim przypadku oprócz sprzedaży przedstawiciel firmy MLM musi umiejętnie zarządzać swoją strukturą, pozyskiwać nowych współpracowników i skutecznie motywować ich do działania.

Struktura firm MLM

Firmy marketingu sieciowego można podzielić na dwa rodzaje – organizujące tak zwane przyjęcia domowe oraz stawiające na sprzedaż indywidualną. Dokładne zasady działania firmy i naliczania prowizji są określone w jej planie marketingowym, który należy dokładnie przeanalizować przed podjęciem decyzji o współpracy.
W porównaniu do tradycyjnego biznesu koszty rozpoczęcia działalności w ramach firmy marketingu wielopoziomowego są bardzo niskie. Dobre firmy oferują swoim współpracownikom przeszkolenie i wsparcie lidera struktury oraz tzw. sponsorów.
Nie jest to jednak, jak obiecują niektórzy, biznes, który zagwarantuje natychmiastowe wysokie zarobki. Wszystko zależy tutaj od zaangażowania, wytrwałości, chęci do nauki i ilości czasu, jaką sprzedawca poświęca na rozwijanie swojego biznesu MLM.

MLM
Źródła:



Pozdrawiam;)
Dariusz Kaczmarek 


P.S.

Brak komentarzy: